مهندس نجفی منش، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط به ابعاد مختلف وضعیت خودرو و قطعه سازی پرداخته که در ادامه می خوانید:
س: چرا خودروسازان ضررهای میلیادری می کنند و منشا این زیان ها کجاست؟
نجفی منش: شرکت های خودروسازی دولتی بوده و هر آنچه دولت به آنها دیکته کند ملزم به رعایت آن هستند و باید اجرا کنند . قیمت ها را دولت از سال 1390 اعمال کرده و تا به امروز مبلغ 130 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در خودرو سازی ثبت شده است . مطابق اصل 44 بند 90 اگر دولت در مسئله ای قیمت گذاری انجام دهد و ضرر و زیانی به وجود آید ملزم به جبران آن ضرر و زیان است که متاسفانه دولت هیچ ضرر و زیانی را جبران نکرده است .
س: بسیاری از قطعاتی که در بازار وجود دارد چندین مدل کیفیت دارد و از این امر یک سری نگرانی است که به وجود آمده و باعث کم شدن اعتماد عمومی به این محصولات شده است، دلیل این اتفاق چیست؟
نجفی منش: متاسفانه برای توجیه کردن بحث واردات یک سری حملات به سمت تولید داخل انجام شد و هدف از این کار تضعیف کردن تولیدکنندگان داخلی بوده و خوشبختانه تولید کنندگان ما در حال حاضر تولید خوب و با کیفیتی انجام می دهند . فضا سازی هایی که برای صنعت قطعه و خودرو انجام شده است بیشتر برای گرفتن مجوز ها برای بحث واردات بوده است .
س: تمهیدات شما به عنوان قطعه ساز برای ارزان تر شدن خودرو و قطعات آن چیست؟
نجفی منش: دخالت دولت در قیمت گذاری خودرو باعث شده است که تولیدات داخل سیر نزولی داشته باشد . تقاضای کاذبی در بازار وجود دارد و 90 % افراد سعی دارند خرید و فروش انجام دهند . بیش از 500 هزار خودرو نو در پارکینگ ها نگهداری شده است .اگر قیمت ها واقعی باشند تقاضای کاذب و قیمت های حبابی از بین می رود .
س: آیا با واردات خودرو با تعرفه های داده شده موافق هستید یا خیر؟
نجفی منش: با واردات خودرو مخالفتی ندارم زیرا تعدادی از هموطنان خواهان خودرو های لوکس هستند و نظر بنده این است که باید خودرو وارد شود زیرا اگر این امر انجام نپذیرد به جان شرکت های خودرو سازیمان میافتند.